25 marca 2024

Jak zadbać o odpoczynek w ciąży? - III trymestr

Ostatnie tygodnie ciąży upływają na oczekiwaniu. Termin porodu jest coraz bliżej, ale dolegliwości ciążowe potrafią sprawić, że czas znacząco zwalnia. Wówczas wiele przyszłych mam żartuje, że dziewiąty miesiąc jest tym najdłuższym. I jest w tym trochę prawdy, bo wraz z tym, jak termin porodu staje się bliższy, ciąża naprawdę może zacząć… ciążyć. Odpoczynek w trzecim trymestrze jest jednak kluczowy, aby ciało mogło przygotować się do nadchodzącego porodu, a głowa do narodzin jako mama. W tym wpisie przeczytasz, jak odpoczywać w trzecim trymestrze ciąży.

 

Jak uspokoić się przed porodem?

 

To prawie już. Do spotkania z maleństwem zostało zaledwie kilka tygodni, a może i dni. Jak to żartowały położne na izbie przyjęć, gdy przyjechałam do szpitala - daty wojny i porodu się nie przewidzi. I to jest prawda, o której przekonałam się osobiście, gdy na trzy tygodnie przed terminem odeszły mi wody i trafiłam do szpitala. Ta niepewność, niepokój o przebieg porodu oraz zdrowie swoje i dziecka przemieszane z radością i niecierpliwym oczekiwaniem na spotkanie z nowym człowiekiem powodują zmęczenie psychiczne. Dlatego też tak ważne jest dbać o spokój w ostatnich tygodniach ciąży i budować zaufanie do siebie i swojego ciała.

 

Kiedyś przeczytałam zdanie, że kobiety dzielą się na te, które boją się porodu i na te, które się do tego nie przyznają. I mimo że coraz więcej kobiet rodzi świadomie i przez dziewięć miesięcy przygotowuje się do tego dnia, to trudno jest być w takim momencie zupełnie spokojnym. Lęk, niepokój czy inne odczucia, które towarzyszą Ci, gdy myślisz o porodzie, są zupełnie normalne. Twój mózg próbuje w ten sposób przygotować Cię na to, co może się wydarzyć, ale analizuje zdecydowanie zbyt wiele scenariuszy. Nie wypieraj jednak tych myśli. Zamiast tego zaakceptuj je i nazywaj. Pytaj siebie, dlaczego obawiasz się pewnych sytuacji i szukaj w sobie odpowiedzi na to pytanie. Czy jest coś co możesz zrobić, żeby jej uniknąć? Jeśli tak, działaj. Jeśli nie, zaakceptuj to, że nie masz kontroli nad wszystkim i skup się na rzeczach, które są w zasięgu Twojej sprawczości. Dzięki temu będziesz choć trochę spokojniejsza.

 

Jak przygotować się mentalnie do porodu?

 

Wiele pisze się o tym, jak przygotować ciało do porodu, ale wciąż niewiele jest tekstów, które pokazują przygotowanie mentalne. A ono jest tak samo ważne co te fizyczne. Jeśli to Twoja pierwsza ciąża, przede wszystkim nie zakładaj żadnego scenariusza. Ostatnie tygodnie przed porodem poświęć na spakowanie torby do szpitala i sprawdzenia trasy dojazdu do miejsca, gdzie chcesz rodzić. Weź ze sobą nie tylko niezbędne rzeczy, ale również takie, które poprawią Twój komfort po porodzie. Nawet gdy go nie będziesz czuła, Twoje samopoczucie będzie lepsze, gdy rozpoznasz zapach ulubionego żelu pod prysznic, zaparzysz sobie ulubioną aromatyczną herbatę lub zaśniesz na wygodnym jaśku. Takie drobne rzeczy naprawdę mogą sprawić, że poczujesz się lepiej, a stres wynikający z nowej sytuacji będzie znacznie niższy.

 

Jeśli to Twoje kolejne dziecko, staraj się nie zakładać, że poród będzie taki jak poprzedni/dnie. Jeśli masz za sobą trudne doświadczenia okołoporodowe, nie obawiaj się skorzystać z pomocy psychologicznej. Pamiętaj, że każde dziecko przychodzi na świat inaczej, a każda mama przyjmuje je w innym momencie życia. Wyciągaj więc wnioski z tego, co było, ale pozwól też tworzyć się zupełnie nowej historii. Jeśli potrzebujesz wsparcia zaufanej osoby, możesz wykupić prywatną położną lub znaleźć szpital, w którym możesz być z mężem lub inną bliską osobą na jednej sali. Wszystko co sprawi, że poczujesz się komfortowo zredukuje Twój poziom stresu, dzięki czemu poród przebiegnie spokojniej i łagodniej.

 

Jak odpoczywać w trzecim trymestrze?

 

Bardzo istotnym elementem, który składa się na odpoczynek w trzecim trymestrze ciąży, jest detoks informacyjny. Unikaj czytania historii porodowych i trudnych doświadczeń innych kobiet. Prawdopodobieństwo, że akurat taki poród trafi się Tobie jest bliskie zeru, ponieważ każda mama i każde dziecko piszą inną historię. Nie ma dwóch takich samych porodów. Dlatego w ostatnich tygodniach ogranicz korzystanie z telefonu, a w zamian pójdź na spacer lub spędź dobry czas z bliską osobą. Jeśli jednak bardzo będziesz chciała sięgnąć po informacje na temat porodu i macierzyństwa, wybieraj źródła merytoryczne takie jak artykuły lekarzy czy inne teksty eksperckie.

 

Trzeci trymestr jest o odpuszczeniu. Dlatego też jeśli byłaś aktywna, wygaszaj powoli swoje plany treningów. W zamian tego rozciągaj się i rozluźniaj. Każdego poranka weź kilka świadomych oddechów i spróbuj po prostu być tu i teraz. Bez myślenia o tym co się wydarzyło i co będzie. Przeszłość już była, a przyszłość zależy od tego, co jest teraz. Wypoczywaj więc, dbaj o siebie, weź udział w warsztatach oddechu w porodzie, ale przede wszystkim zaufaj swojemu ciału. Ono jest mądre i wie co robić, aby poród przebiegł jak najlepiej. Myśl o nim dobrze i dbaj o nie tak jak potrafisz najlepiej, bo na to zasługuje.

 

Odpoczynek w trzecim trymestrze - podsumowanie

 

Odpoczynek w trzecim trymestrze nie jest prosty, ponieważ towarzyszy Ci wiele skrajnych odczuć. Ale właśnie dlatego tak bardzo potrzebujesz wyciszyć się i odpuścić. Spięte ciało nie funkcjonuje najlepiej, a karmienie lęków nie ochroni Cię przed zagrożeniem. Dlatego oddychaj, odpoczywaj, wyloguj się do samej siebie i dbaj o dobre myśli. Dzięki temu ostatnie tygodnie ciąży poprowadzą Cię do miejsca, w którym spotkasz osobę, która przez ostatnie miesiące kopała Cię w żebra i wierciła (dosłownie!) dziurę w brzuchu. Niech to będzie piękny czas!

_______________________________________________

 

Ten tekst jest częścią serii o odpoczynku w ciąży i po porodzie. Została ona przygotowana przy uprzejmości mojej córki, więc wszystko, o czym piszę jest mi bliskie, bo sama niedawno oczekiwałam narodzin pierwszego dziecka. Jeśli spodobał Ci się ten wpis, koniecznie zajrzyj do pozostałych tekstów z tej serii. Możesz również przesłać bliskiej Ci osobie, która oczekuje dziecka. Każda przyszła mama potrzebuje usłyszeć wspierające słowa, więc nie oszczędzaj ich i śmiało udostępnij ten wpis.

przystanek odpoczynek instagram
przystanek odpoczynek facebook

Przystanek Odpoczynek

Odpoczynek i spokój w świecie online

Odpoczynek i spokój w świecie online

Anna Rosińska
tel. 667 277 101
kontakt@przystanek-odpoczynek.pl

Polityka prywatności

Regulamin sklepu